Hoe kan je het beste je zoekwoorden bepalen? Wij leggen het aan je uit.
1880
single,single-post,postid-1880,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Zoekwoord onderzoek

01 apr Zoekwoord onderzoek

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Een zoekwoord is: “Een woord dat een potentiële websitebezoeker intypt in een zoekmachine om de informatie te vinden waar hij of zij naar opzoek is.” De keuze van de zoekwoorden waar je een website op gaat optimaliseren is dus erg belangrijk en bepalend voor of mensen jouw site vinden.

Een zoekwoord onderzoek vindt plaats om de meest geschikte zoekwoorden te bepalen. Vandaar dat een zoekwoord onderzoek de basis vormt voor het gehele optimalisatieproces. Als er wordt geoptimaliseerd op niet interessante zoekwoorden dan heeft de gehele optimalisatie eigenlijk geen nut meer. Dan kunnen er bijvoorbeeld bezoekers op websites komen die niet tot de doelgroep behoren en wie weet komen de mensen die je wilt hebben juist wel helemaal niet.

Allereerst worden er zoekwoorden bepaald die mogelijk interessant kunnen zijn. Waarschijnlijk is dit een lange lijst met woorden die allen betrekking hebben op het thema van de desbetreffende website. Vervolgens worden deze woorden allemaal gescand en worden de uitkomsten zichtbaar in een zoekwoorden rapportage. Bij het analyseren van de zoekwoorden in het rapportage zijn de volgende drie begrippen het belangrijkste om in de gaten te houden.

  • Zoekvolume
  • Online concurrentie
  • KEI-index

Zoekvolume

Dit gegeven laat het gemiddeld zoekverkeer per maand van één zoekwoord zien. Dit wordt berekend aan de hand van het gemiddelde zoekverkeer van de afgelopen 12 maanden.

Online concurrentie op jouw zoekwoorden

Hier wordt getoond hoeveel concurrerende websites met dit zoekwoord in verband worden gebracht.

KEI-index

KEI staat voor: Keyword Effectiveness Index. Vrij vertaald betekent dit de Zoekwoord Effectiviteit Index. Aan de hand van de KEI-index kan er berekend worden of een zoekwoord interessant genoeg is.

De formule waarmee de KEI wordt berekend is:
Aantal zoekopdrachten / aantal concurrenten = KEI index

Met de KEI kunnen de zoekwoorden gevonden worden waar relatief weinig concurrentie op is maar waar naar verhouding wel veel zoekopdrachten voor zijn. Des te hoger de uitkomst des te interessanter het zoekwoord is.

Ondanks het feit dat er weinig gezocht wordt op een zoekwoord kan het voorkomen dat de KEI-index heel hoog is. Dit komt dan doordat er geen enkele concurrerende websites zijn. Het tegenovergestelde kan uiteraard ook plaatsvinden, ondanks een hoog zoekvolume kan door hevige concurrentie de KEI-index laag uitvallen.

Geen reactie's

Geef een reactie