Wil jij meer weten over social media voor bedrijven?
1841
single,single-post,postid-1841,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Social media

18 mrt Social media

Social media voor bedrijven

Social media kan nieuwsgierig maken, een band opbouwen en bewustzijn creëren. Dit zijn slechts enkele redenen om social media voor bedrijven in te zetten. Hieronder zetten we de meest genoemde redenen voor je uiteen.

Redenen voor kleine bedrijven om sociale media te gebruiken

  1. Je kunt veel mensen bereiken zonder dat het veel kost
  2. Het gebruik van blogs en netwerksites kan het verkeer naar jouw website vergroten
  3. De tijd dat mensen alleen maar via zoekmachines op zoek gaan naar informatie is voorbij
  4. Je kunt de geloofwaardigheid en het vertrouwen bij potentiële klanten verhogen door waardevolle informatie te verspreiden en vragen online te beantwoorden
  5. Sociale media hebben specifieke informatie over hun leden die je kunt gebruiken om de marketing goed af te stemmen op de doelgroep
  6. Met social media kun je geografische afstand overbruggen
  7. Het faciliteit snelle communicatie met de klant

Dat social media voor bedrijven een gunstig middel kan zijn komt ook terug in de cijfers! Uit onderzoek van Network Solutions (2009) bleek namelijk dat 93% van de business to business marketeers social media in hun communicatie van het bedrijf gebruiken. 85% van de marketeers vermeldde dat het grootste voordeel van sociale media het vergroten van naamsbekendheid is. 74% van de marketeers gaf aan dat sociale media het verkeer naar hun website heeft vergroot.

Voordat je social media gaat gebruiken is het goed om even stil te staan bij de volgende vragen.

  • Hoe wil je jezelf positioneren; Welke toon sla je aan?
  • wat wil je bereiken met social media? En hoe kun je meten of je dit doel haalt
  • Wie is je doelgroep en hoe zorg je dat jouw informatie bij hun interesses aansluit?

Wanneer je vervolgens aan de slag gaat zijn er een aantal do’s en don’ts waar je rekening mee kunt houden.

Social media voor bedrijven do’s:

  • Maak je content nuttig voor klanten.
  • Wees transparant en persoonlijk.
  • Initieer contact en neem een actieve rol aan.
  • Speel in op vragen en actualiteit
  • Faciliteer een manier voor klanten om bij jou te komen met vragen/klachten/ideeën
  • Geef links naar nuttige websites
  • Vergeet niet dat de communicatie van twee kanten dient te komen, reageer dus op vragen en opmerking

Social media voor bedrijven don’ts

  • wachten op een uitnodiging, wees juist proactief
  • social media gebruiken als een advertentie
  • te veel praten over jouw bedrijf en producten
  • incidenteel inzetten van social media

Wanneer je een plan hebt gemaakt wordt het tijd om kanalen aan te boren. In onze volgende artikelen zullen we je een aantal suggesties geven voor kanalen die je kunt gebruiken. Daarnaast zullen we je tips geven speciaal gericht op social media voor bedrijven zodat je deze kanalen optimaal kan benutten.

Geen reactie's

Geef een reactie