Hoe kies je de juiste zoekwoorden? | Via3 new marketing & media
2567
single,single-post,postid-2567,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

04 aug Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Waar moet je op letten bij het selecteren van de juiste zoekwoorden?

 

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal keer dat er per maand op een woord in een zoekmachine gezocht wordt. Meestal wordt dit berekend aan de hand van het gemiddelde zoekverkeer van de afgelopen 12 maanden.

Het is belangrijk om je te richten op zoekwoorden die veel zoekvolume hebben. Het brengt behoorlijk wat inspanning met zich mee om echt bovenin de zoekresultaten te komen. Zet je deze tijd en inspanning in voor woorden met weinig tot geen zoekvolume dan optimaliseer je zonder dat de kans groot is dat je er iets voor terug krijgt (meer zoekverkeer) en dat is zonde. Kies daarom zoekwoorden die naadloos aansluiten bij het onderwerp van je website en welke een behoorlijk aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben.

Online concurrentie

Het lijkt misschien heel simpel, maar voordat je meteen begint met het optimaliseren van je pagina’s op basis van het zoekwoord waar zo veel zoekvolume op zit is het handig om te realiseren dat er nog iets is waar je ook rekening mee moet houden: de online concurrentie.

Wat is online concurrentie?

De online concurrentie is het aantal andere pagina’s die ook zijn ingericht op het zoekwoord. Hoe meer concurrentie er op een woord zit, hoe meer jij eraan moet doen om met dat zoekwoord hoger dan jouw concurrentie in de zoekresultaten te komen.

Wat betekent dat in de praktijk?

Stel je verkoopt puppy’s en toevallig ben je erachter gekomen dat het zoekvolume op “puppy’s Nederland” 900 is. Dat is natuurlijk hartstikke veel maar als veel andere sites hun pagina’s ook optimaliseren op “puppy’s Nederland” (in andere woorden: als de concurrentie hoog is) dan wordt het voor jou moeilijker om hoog in de zoekresultaten te komen.

Idealiter kies je dus voor een woord dat bij jouw bedrijf past, welke veel zoekvolume heeft maar minder concurrentie. Een alternatieve term kan dan bijvoorbeeld “puppy’s Gelderland” zijn.

Wil jij weten hoe zichtbaar jouw site is en waar jouw kansen liggen? Doe dan vrijblijvend de SEO-check 

Geen reactie's

Geef een reactie