Conversie optimalisatie volgens de psychologie | Via3 new marketing & media
2162
single,single-post,postid-2162,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Conversie optimalisatie volgens de psychologie

04 mei Conversie optimalisatie volgens de psychologie

Idealiter worden al jouw website bezoekers klanten, maar dan moet je ze eerst nog wel overtuigen.

Daarom zijn hier een paar trucjes uit de wetenschap van de psychologie die je in je site kan verwerken.

Door de inhoud van jouw site op een bepaalde manier te brengen kun je jouw website bezoekers aanzetten tot actie.

De zes principes van Cialdini

Dr. Robert Cialdini is een Amerikaanse hoogleraar marketing en psychologie en in 1984 begon hij al met het ontwikkelen van de theorie achter de ‘Zes overtuigingsprincipes’. Inmiddels heeft hij grote bekendheid geworven in de psychologie en de marketing.

Autoriteit

Consumenten denken al snel dat personen die autoriteit uitstralen gelijk hebben en vertrouwen hen daarom ook eerder. Titels, kleding en attributen zijn drie soorten symbolen die effectief zijn om autoriteit uit te stralen. Een voorbeeld van het gebruiken van het autoriteitsprincipe in reclames zijn de klassieke tandpasta reclames, aangeprezen door een persoon in een “doktersjas” (Cialdini, 2009).

Een conversie optimalisatie tip die je hieruit kan halen is om jezelf op je website te presenteren als de expert op je gebied, een formele foto van jezelf in pak of uniform helpt daar uiteraard bij.Doctors discussing a medical report

Commitment en Consistentie

Wanneer mensen een keuze hebben gemaakt of een handeling hebben uitgevoerd dan voelen mensen onbewust de druk om in lijn met hun vorige actie te handelen. Een voorbeeld van online commitment is de vind-ik-leuk-knop op Facebook. Wanneer een gebruiker de website ‘liked’ laat deze persoon publiekelijk zien dat hij of zij vertrouwen heeft in deze website. Als hij of zij een dienst of een product zoekt in deze sector zal deze persoon waarschijnlijk consistent handelen met de vorige actie. Concreet zal dat in deze situatie betekenen dat deze persoon voor het bedrijf kiest waarin hij of zij al ooit interesse heeft getoond met de like-knop of waar ze al eens eerder iets mee samen hebben gedaan (Cialdini, 2009).

Wil jij een hoge conversie optimalisatie? Dan kan je dit principe gebruiken door te zorgen dat mensen jouw bedrijf liken of dat ze gebruik maken van een gratis dienst op jouw site. 

Schaarste

Hoe minder er van iets is, hoe liever we het willen hebben. Consumenten zijn geneigd te denken dat wanneer iets heel snel verkoopt, het ook vast wel een goed product moet zijn. Daarnaast zijn consumenten hebberig op exclusiviteit en bang dat ze iets mislopen (Cialdini, 2009).

Online wordt hierop ingespeeld door in webshops te laten zien hoeveel producten er nog voorradig zijn of hoe lang een aanbieding nog geldig is. Dit is voor consumenten een trigger die aanzet tot actie.

Dus voor een hoge conversie optimalisatie op je webshop is het slim om aan te geven hoeveel producten je nog over hebt. Ook acties die maar enkele uren of dagen duren zijn een goede motivatie voor je klanten om actie te ondernemen. 

Sociale bewijskracht

Iedere consument die een aankoop gaat doen is weleens onzeker over of deze aankoop wel een goede keuze is. In zo’n situatie gaat die persoon om zich heen kijken naar wat anderen in diezelfde situatie hebben gedaan.Wanneer mensen onzeker zijn over wat te doen wordt er altijd gekeken naar wat andere mensen doen.

Een voorbeeld hiervan is het vermelden van voorgaande klanten op de website of op een boek vermelden hoe vaak het al verkocht is (Cialdini, 2009).

Sympathie

Het lijkt misschien op het intrappen van een open deur: we doen liever zaken met mensen die we leuk vinden. Complimentjes werken en de like knop van Facebook geeft online een blijk van waardering. Daarnaast hebben mensen meer sympathie voor mensen die op hen lijken en is er bekend dat wanneer je in contact komt via een vriend of vriendin, je ook al een streepje voor hebt (Cialdini, 2009).

Een voorbeeld van hoe je conversie optimalisatie kan verkrijgen door in te spelen op sympathie is het personaliseren van uw website en het actief doen aan relatiebeheer. Laat jezelf dus zien en laat je klanten zien dat je ze waardeert. 

Man and daughter using tablet computer

Wederkerigheid

Wanneer jij iets voor een ander doet, krijgt de ander automatisch het gevoel een tegenprestatie te moeten leveren. Dit principe heet wederkerigheid. Een voorbeeld hiervan is het geven van een gratis monster van een cosmeticaproduct. Als de gebruiker in een later stadium wederom met dit cosmeticamerk in aanraking komt, is hij of zij velen malen eerder geneigd voor dit merk te kiezen dan voorheen. Want de gebruiker heeft onthouden dat het merk in het verleden iets voor hem heeft gedaan, dus nu wil die persoon een tegenprestatie doen (Cialdini, 2009).

Hoe je je conversie optimalisatie omhoog krijgt met wederkerigheid; biedt een nuttige en gratis dienst aan op je site of geef een relatiegeschenk. Wanneer bezoekers hiervan gebruik maken zijn ze eerder geneigd iets voor je terug te doen zoals bijvoorbeeld iets van je te kopen. 

 

Geen reactie's

Geef een reactie