Bezoekerstypen | Via3 new marketing & media
1483
single,single-post,postid-1483,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Bezoekerstypen

Bezoekerstypen

22 jan Bezoekerstypen

BezoekerstypenZoals ik in een eerder blog heb beschreven, hangt het van de specifieke situatie af welk overtuigingsprincipe het beste toegepast kan worden op een website. Een factor die hier van invloed op is, is het aanbod van de producten of diensten die op een website worden aangeboden. Een andere factor zijn de verschillende soorten websitebezoekers. Psycholoog David Keirsey heeft een theorie ontwikkeld waarin hij beweert dat er vier soorten websitebezoekers bestaan.

Competitieve bezoeker
De afkorting NT in de afbeelding – de afbeelding maakt enkel gebruik van medeklinkers – staat voor de Engelse woorden Intuitive en Thinking, letterlijk vertaald Intuïtief en Nadenkend. Een competitieve bezoeker neemt op basis van feiten een besluit. Daarnaast heeft hij of zij een brede belangstelling en wil zich constant blijven ontwikkelen.

De competitieve bezoeker denkt probleemoplossend en vraagt zich voortdurend af wat een product of dienst voor hem of haar kan betekenen. Vandaar dat deze persoon op een website enkel kijkt naar de belangrijkste feiten en de betrouwbaarheid. 

Spontane bezoeker
De afkorting SP in afbeelding 8 staat voor Sensing en Percieve, vertaald betekenen deze Engelse woorden Aftasten en Waarnemen. De spontane bezoeker is gevoelig voor prikkels en reageert vooral op felle kleuren, extravagante afbeeldingen en opgemaakte teksten. Vooral visuele communicatie heeft invloed op de spontane bezoeker. De spontane bezoeker leeft met de dag en maakt daarom ook snelle keuzes. De principes schaarste en sociale bewijskracht kunnen deze typen bezoekers triggeren.

Humanistische bezoeker
De afkorting SJ in afbeelding 8 staat voor Intuitive en Feeling oftewel Aftasten en Gevoelens. De humanistische bezoeker neemt dan ook de tijd voor een beslissing omdat deze persoon een band met de organisatie wil. De stereotype is enthousiast, loyaal, gevoelig voor sfeer en voelt zich verantwoordelijk voor iedereen in zijn of haar omgeving. Na aankoop deelt deze persoon met iedereen zijn ervaringen, ongeacht of deze positief of negatief is. Sociale bewijskracht is het principe wat het beste een humanistische bezoeker triggert.

Methodische bezoeker
De SJ in afbeelding 8 staat voor Sensing en Judging, vertaald van het Engels naar de Nederlandse taal betekend dit Aftasten en Oordelen. De methodische bezoeker beslist langzaam op basis van feiten. Deze bezoeker heeft informatie nodig om een beslissing te maken. Tabellen en schema’s op een website helpen deze persoon in zijn keuzes. Daarnaast ziet de methodische bezoeker graag een demonstratiefilmpje. Vervolgens worden alle pluspunten en tegenargumenten tegen elkaar afgewogen, waarna risicoloos een besluit wordt genomen. Het principe van wederkerigheid werkt het beste voor een methodische bezoeker.

Op het internet komt de methodische bezoeker het meeste voor, daarna de spontane bezoeker, gevolgd door de humanistische bezoeker. De competitieve bezoeker komt het minste voor.

 

Geen reactie's

Geef een reactie