Wil jij van je bezoekers klanten maken? Wij geven je wat tips mee!
2351
single,single-post,postid-2351,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Beïnvloedingstechnieken

26 mei Beïnvloedingstechnieken

Maak klanten van je bezoekers  met beïnvloedingstechnieken

Je kunt met het inrichten van de content uiteraard ook je steentje bijdragen aan een hoge conversie. Door de inhoud van jouw site op een bepaalde manier te brengen kunt je jouw website bezoekers aanzetten tot actie. Een leidraad die je hierin kunt aanhouden zijn de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

De zes principes van Cialdini

Dr. Robert Cialdini is een Amerikaanse hoogleraar marketing en psychologie en in 1984 begon hij al met het ontwikkelen van zijn ‘Zes overtuigingsprincipes’. Inmiddels heeft hij grote bekendheid geworven in de psychologie en de marketing.

Autoriteit

Consumenten denken dat personen die autoriteit uitstralen gelijk hebben. Titels, kleding en attributen zijn drie soorten symbolen die effectief zijn om autoriteit uit te stralen. Een voorbeeld van het gebruiken van het autoriteitsprincipe in reclames zijn de klassieke tandpasta reclames, aangeprezen door een persoon in een “doktersjas” (Cialdini, 2009).

Een conversie optimalisatie tip die je hieruit kan halen is om jezelf op je website te presenteren als de expert op je gebied, een formele foto van jezelf in pak of uniform helpt daar uiteraard bij.

Commitment en Consistentie

Wanneer mensen een keuze hebben gemaakt of een handeling hebben uitgevoerd dan voelen mensen onbewust de druk om consistent met hun vorige actie te handelen. Een voorbeeld van online commitment is de like knop van Facebook. Wanneer een gebruiker de website ‘liked’ laat deze persoon publiekelijk zien dat hij of zij vertrouwen heeft in deze website. Als hij of zij een dienst of een product zoekt in deze sector zal deze persoon waarschijnlijk consistent handelen met de vorige actie.  Concreet zal dat in deze situatie betekenen dat deze persoon voor het bedrijf kiest waarin hij of zij al ooit interesse heeft getoond met de like-knop of waar ze al eens eerder iets mee samen hebben gedaan (Cialdini, 2009).

Wil jij een hoge conversie optimalisatie? Dan kan je dit principe gebruiken door te zorgen dat mensen jouw bedrijf liken of dat ze gebruik maken van een gratis dienst op jouw site. 

Schaarste

Hoe minder er van iets is, hoe liever we het willen hebben. Consumenten zijn geneigd te denken dat wanneer iets heel snel verkoopt, het een goed product moet zijn. Daarnaast zijn consumenten hebberig op exclusiviteit en bang dat ze iets mislopen (Cialdini, 2009).

Online wordt hierop ingespeeld door in webshops te laten zien hoeveel producten er nog voorradig zijn of hoe lang een aanbieding nog geldig is. Dit is voor consumenten een trigger die aanzet tot actie.

Dus voor een hoge conversie optimalisatie op je webshop is het slim om aan te geven hoeveel producten je nog over hebt. Ook acties die maar enkele uren of dagen duren zijn een goede motivatie voor je klanten om actie te ondernemen. 

Sociale bewijskracht

Iedere consument die een aankoop gaat doen is weleens onzeker over of deze aankoop wel een goede keuze is. In zo’n situatie gaat die persoon om zich heen kijken naar wat anderen in diezelfde situatie hebben gedaan.

Wanneer mensen onzeker zijn over wat te doen wordt er altijd gekeken naar wat andere mensen doen. Een voorbeeld hiervan is het vermelden van voorgaande klanten op de website of op een boek vermelden hoe vaak het al verkocht is (Cialdini, 2009).

Sympathie

Het lijkt misschien op het intrappen van een open deur: we doen liever zaken met mensen die we leuk vinden. Complimentjes werken en de like knop van Facebook geeft online een blijk van waardering. Daarnaast hebben mensen meer sympathie voor mensen die op hen lijken en is er bekend dat wanneer je in contact komt via een vriend of vriendin, je ook al een streepje voor hebt (Cialdini, 2009).

Een voorbeeld van hoe je conversie optimalisatie kan verkrijgen door in te spelen op sympathie is het personaliseren van uw website en het actief doen aan relatiebeheer. Laat jezelf dus zien en laat je klanten zien dat je ze waardeert. 

Wederkerigheid

Wanneer jij iets voor een ander doet, krijgt de ander automatisch het gevoel een tegenprestatie te moeten leveren. Dit principe heet wederkerigheid. Een voorbeeld hiervan is het geven van een gratis monster van een cosmeticaproduct. Als de gebruiker in een later stadium wederom met dit cosmeticamerk in aanraking komt, is hij of zij velen malen eerder geneigd voor dit merk te kiezen dan voorheen. Want de gebruiker heeft onthouden dat het merk in het verleden iets voor hem heeft gedaan, dus nu wil die persoon een tegenprestatie doen (Cialdini, 2009).

Hoe je je conversie optimalisatie omhoog krijgt met wederkerigheid; biedt een nuttige en gratis dienst aan op je site of geef een relatiegeschenk. Wanneer bezoekers hiervan gebruik maken zijn ze eerder geneigd iets voor je terug te doen zoals bijvoorbeeld iets kopen. 

Websitebezoekers

Het hangt van de situatie af welk overtuigingsprincipe het beste toegepast kan worden op een website. Een factor die hier van invloed op is, is het aanbod van de producten of diensten die op een website worden aangeboden.

Een andere factor die hier invloed op heeft, zijn de verschillende soorten websitebezoekers. Uiteindelijk hangt het het succes van je conversie optimalisatie namelijk ook af van jouw bezoekers, dus is het belangrijk hen te kennen. Psycholoog David Keirsey heeft een theorie ontwikkeld waarin hij uiteenzet dat er meerdere soorten websitebezoekers bestaan.

Spontane bezoeker

De spontane bezoeker is gevoelig voor prikkels en reageert vooral op felle kleuren, extravagante afbeeldingen en opgemaakte teksten. Vooral visuele communicatie heeft invloed op de spontane bezoeker. De spontane bezoeker leeft met de dag en maakt daarom ook snelle keuzes. Wanneer je sociale psychologie wilt gebruiken om de conversie optimalisatie van deze gebruikers om hoog te krijgen is het goed om te weten dat de principes schaarste en sociale bewijskracht deze bezoekers het meeste triggeren.

Humanistische bezoeker

Kenmerken van een humanistische bezoeker zijn: enthousiast, loyaal, gevoelig voor sfeer en voelt zich verantwoordelijk voor iedereen in zijn of haar omgeving.

De humanistische bezoeker neemt de tijd voor een beslissing omdat deze persoon een band met de organisatie wil. Na aankoop deelt deze persoon met iedereen zijn ervaringen, ongeacht of deze positief of negatief is. Sociale bewijskracht en sympathie zijn de principes die je, met betrekking tot conversie optimalisatie, het beste kunt gebruiken als je humanistische bezoekers aan wilt zetten tot actie.

Methodische bezoeker

De methodische bezoeker beslist langzaam en op basis van feiten. Deze bezoeker heeft informatie nodig om een beslissing te maken. Tabellen en schema’s helpen deze persoon in zijn keuzes. Daarnaast ziet de methodische bezoeker graag een demonstratiefilmpje. Vervolgens worden alle pluspunten en tegenargumenten tegen elkaar afgewogen, waarna risicoloos een besluit wordt genomen. Wil je conversie optimalisatie van jouw methodische bezoekers? Gebruik dan het principe van wederkerigheid.

Op het internet komt de methodische bezoeker het meeste voor, daarna de spontane bezoeker, gevolgd door de humanistische bezoeker.

Geen reactie's

Geef een reactie