Aanzetten tot conversie | Via3 new marketing & media
1438
single,single-post,postid-1438,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Aanzetten tot conversie

22 jan Aanzetten tot conversie

Om mijn studie Communicatie af te ronden ben ik bij Via3 aan het afstuderen. Ik heb mijn afstudeerrapport reeds ingeleverd en nu is het wachten op de beoordeling. Ik heb tijdens mijn afstudeeronderzoek onderzocht op welke manier Via3 de visuele communicatie op de websites van haar klanten kan optimaliseren.

In mijn zoektocht kwam ik de ‘Zes overtuigingsprincipes theorie’ van dr. Cialdini tegen. Deze theorie vind ik zeer interessant omdat deze theorie ondanks enkele kleine aanpassingen in grote lijnen al 30 jaar hetzelfde is en nog steeds werkt. Dr. Robert Cialdini is een Amerikaanse hoogleraar marketing en psychologie. In 1984 begon dr. Cialdini al met het ontwikkelen van zijn ‘Zes overtuigingsprincipes theorie’. Een theorie die consumenten op 6 manieren kan aanzetten tot conversie. Ook online werken deze principes.

Autoriteit
Aangezien consumenten denken dat personen met autoriteit gelijk hebben. Titels, kleding en attributen zijn drie soorten symbolen die effectief zijn om autoriteit uit te stralen. Het eeuwenoude bekende aanprijzen van tandpasta door een tandarts in zijn witte jas, wordt ook op internet toegepast. Want blijkbaar zijn consument hier nog steeds gevoelig voor.

Consistentie
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Consistentie is het in kleine stapjes opbouwen van vertrouwen naar een vorm van conversie. Het is dan ook de bedoeling om de dialoog met de bezoekers op te zoeken. Mensen kunnen alleen overtuigd worden als een product of dienst betekenisvol voor hen is. Als de ontvanger geen behoefte heeft aan het product of dienst, dan heeft commitment geen zin. Een voorbeeld van online consistentie is de like knop van Facebook op een website. Wanneer een gebruiker deze website ‘liken’ laat deze persoon publiekelijk zien dat hij of zij vertrouwen heeft in deze website. Klant worden is dan al een veel kleinere stap.

Schaarste
Het blijkt dat wanneer een product nog maar in beperkte aantallen verkrijgbaar is consumenten dan geneigd zijn te denken dat wanneer iets heel snel verkoopt, dat het een goed product moet zijn. Daarnaast zijn consumenten hebberig op exclusiviteit en bang dat ze iets mislopen. Online wordt hierop ingespeeld doordat webshops laten zien hoeveel producten er nog voorradig zijn of hoe lang een aanbieding nog geldig is. Dit triggert consumenten mits de informatie juist is.

Sociale bewijskracht
Iedere consument die een aankoop gaat doen is weleens onzeker of de aankoop die zij willen doen wel een goede keuze is. In zo een situatie gaat die persoon om zich heen kijken naar wat anderen in diezelfde situatie gedaan hebben. Als deze mensen positieve ervaringen met datzelfde product hebben gehad, dan gaat de onzekere persoon dit ook aanschaffen. Sociale bewijskracht heet dit principe. Reviews van klanten en verkoopbeoordelingen zijn voorbeelden van Sociale bewijskracht op het internet.

Sympathie
Zorg dat de doelgroep jouw organisatie leuk vindt, want consumenten doen liever zaken met personen en organisaties die zij leuk vinden. Complimentjes doen het altijd goed en de like knop van Facebook geeft online een blijk van waardering. Omdat een gebruiker een website leuk vindt, gaan zij sneller met de bijbehorende organisatie in zee.

Wederkerigheid
Onder het motto ‘jij hebt iets voor mij gedaan, nu ben ik jou een tegenprestatie schuldig’ gaat het principe wederkerigheid te werk. Een gratis monster van een cosmeticaproduct geven als iemand zijn gegevens op een website achterlaat is een voorbeeld van wederkerigheid. Als de gebruiker in een later stadium wederom met dit cosmeticamerk in aanraking komt, is hij of zij velen malen eerder geneigd voor dit merk te kiezen dan voorheen. Want de gebruiker heeft onthouden dat het merk in het verleden iets voor hem heeft gedaan, dus nu kan die persoon een tegenprestatie doen.

Voor elke situatie op het internet moet bekeken worden welk beïnvloedingsprincipe het beste bij elke specifieke situatie past. Want er is niet één van bovengenoemde overtuigingsprincipes het beste en deze overtuigingsprincipes kunnen niet overal worden ingezet.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie