Websitetrends 2014 | Via3 new marketing & media
1445
single,single-post,postid-1445,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Websitetrends 2014

images

22 jan Websitetrends 2014

Wij verwachten de volgende trends voor 2014.

Parallax design
Bij Parallax design wordt wat voorheen één pagina was nu in één scherm gezet. Daarnaast worden alle webpagina’s onder elkaar gezet. Wanneer een bezoeker op een website naar beneden scrolt komt de volgende pagina op het scherm. Vandaar dat parallax scrolling of one page website gebruikt worden als synoniemen voor parallax design. Deze website van Peugeot is een voorbeeld hiervan.

Doordat alle pagina’s nu onder elkaar staan is het voor de bezoekers eenvoudig om de hele website te bekijken zonder door te hoeven klikken. Want vaak haken bezoekers af wanneer zij klaar zijn met het bekijken van een pagina. Echter hebben zij dan nog niet alle informatie gezien. Bij parallax design is de kans groter dat bezoekers op de website blijven scrollen tot onderaan de pagina. Zij hebben dan alle informatie tot zich gekregen.

Blurred Background
Een andere trend die steeds meer wordt toegepast is dat een grote afbeelding de gehele achtergrond kan bedekken. Hier scrollen de teksten dan ook overheen. Hierdoor lijkt het alsof er diepte in een website gecreëerd is. Om de nadruk niet teveel op deze foto te leggen, komt het voordat deze foto wazig wordt gemaakt. Dit soort achtergronden heten blurred backgrounds. De website van Hipstamatic maakt gebruik van een wazige achtergrond.

Flat design
Door middel van flatdesign worden enkel de belangrijkste elementen op een website gebruikt. Visuele uitingen die overbodig zouden kunnen zijn, worden daarom achterwege gelaten. Hierdoor is de website ‘eerlijk’. Om die reden wordt de indruk gewekt dat de gebruiker hetzelfde ziet als een andere gebruiker met betere software of een nieuwere computer. Microsofts Windows 8 is een voorbeeld hiervan

Zo wordt er ook ingespeeld op de trend ‘content first’. Deze trend ligt in het verlengende van Flat design. Hierbij worden geen spectaculaire 3D effecten meer gebruikt. Maar juist door witruimte toe te passen wordt de bezoeker beter gericht op de inhoud. Want het design moet ondersteunend zijn aan de teksten. Door het weglaten van overbodige afbeeldingen laden deze webpagina’s snel, wat de gebruiksvriendelijkheid bevordert.

Responsive webdesign
Een responsive website is één website die zich zo aanpast dat deze goed weergegeven wordt op alle apparaten die het internet op kunnen. Zo worden bijvoorbeeld lettertypes groter weergegeven op het ene apparaat en informatie onder elkaar gezet op het andere. Een trend die alleen maar zal toenemen door het toenemende gebruik van de tablet, de mobiele telefoon en mini tablet. Hierdoor is internet niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en wordt geprobeerd het te integreren in zoveel mogelijk apparaten. Dus nu hoeft niet voor elk apparaat afzonderlijk een website ontwikkeld te worden.                   

Infographics                        
Met behulp van een Infographics kan informatie visueel overzichtelijk weergegeven. Dit kan in de vorm van grafieken, diagrammen of educatieve tekeningen. Dit alles om het communiceren van informatie, data of kennis aantrekkelijker en overzichtelijker te maken. Alle elementen in een Infographics dragen bij aan de informatie over bijvoorbeeld een actuele gebeurtenis of bevatten een analyse van een dataverzameling.

Storytelling
Het huidige informatieweb heet het 3.0 tijdperk. In dit tijdperk verdwijnt de hiërarchische verhouding tussen consument en organisatie. Echter gaan klanten en merken op gelijkwaardige basis met elkaar communiceren. Doordat sociale media zorgt voor kennisdeling kunnen consumenten zich verdiepen in de service-ervaringen van andere consumenten.

Vandaar dat deze trend blijft groeien. Bij storytelling wordt vanuit een personage of merk met een open benadering een verhaal verteld. Door transparantie te tonen willen organisaties het vertrouwen van hun klanten winnen. Dit willen zij bereiken door te laten zien wie zij echt zijn en te bewijzen wat de afkomst van hun producten is.

Skeuomorphism
Het nabootsen van een fysiek voorwerp op een website of in een mobiele applicatie wordt ook wel Skeuomorphism genoemd. Dit wordt gebruikt om het vertrouwen en gewoonte van het fysieke object mee te geven aan de gebruiker. De term is bekend geworden door Apple die de notitieapplicatie op de Iphone ontwikkelde. Met deze mobiele app lijkt het alsof er notities worden gemaakt in een ringband met daarin afscheurbare blaadjes.

Een ander vorm van Skeuomorphism is een online krant die geluid afspeelt, van een paginaomslag van een fysieke krant, als naar het volgende nieuwsbericht wordt gegaan. Een ander voorbeeld is een website van een bibliotheek die gevulde boekenkasten laten zien. Hierdoor lijkt het vertrouwd, ook al heeft Skeuomorphism geen direct rendement.

 

Geen reactie's

Geef een reactie